tisdag 14 april 2009

Gro, växa, skörda

Som de flesta andra drabbas jag på vårkanten av pånyttfödelse.

Det är just den här känslan som jag väntat på i 5 månader. Den känslan som jag hållit fast vid under de långa vintermånaderna som tär på min själ.
Den fantastiska känslan av lycka när det börjar gro och växa.
Inte att förväxla med den känslan av stolthet när det är dax att skörda. Men det är ett senare, mycket senare blogginlägg.


Lyckan att stå och rota i kökslådan efter gamla frön,
lyckan att få åka till mitt älskade växthus http://www.gustavshill.com/ och botanisera bland nya fröer.
Glädjen att få planera vad jag ska äta för hemproducerade läckerheter och stolt och kärleksfullt inspektera krukorna med sköra örter.
Tillfredsställelsen att få stoppa fingrarna i doftande jord, det är som att få tillskott av näring direkt genom huden.

Nu är några av fröerna planterade och det sprakar av växtlust i såbyttorna.
Till att börja med är det squach, pumpa, tomater, och melon. Till helgen ska jag förbereda för potatisen och rödbetor. Dom får planteras direkt ute i såbäddarna. Vis av erfarenhet måste jag också vara beredd på Kung Bores dödsryckningar och ha köldtäckning redo. Förra året höll han på att ta med sig hela potatisskörden ned i dödsriket, den dumme fan...

3 kommentarer:

Anna sa...

Åhh va kul att du planterar massa sånt som potatis mm.. Själv vågar man bara plantera blommor :) Hoppas det går bra för dig...

Madde sa...

va duktig du varit

Unknown sa...

Jag kanske skulle hasa mej över och kika efter inspiration i dina välpulade bunkar (ingenting sexistiskt i det, även om det nu kan tolkas så) samtidigt som jag kanske får ta del av något bakverk. Ser väldigt fint ut!
Håll mej uppdaterad!

Trevlig helg, missade dej i eftermiddags! (^_^)
KRAM