onsdag 10 juni 2009

I natt jag drömde

Det där med drömmar är konstiga saker. Jag vet att hjärnan (om man är utrustad med en sån) arbetar självständigt under de perioder som hjärnägaren sover. Och för det mesta sover man så pass djupt att man inte kommer ihåg sina drömmar. Och för det mesta är man ganska glad över det...
Men härom natten drömde jag och hade hela filmen helt färdigredigerad framför mig när jag vaknade.
Själva handlingen var inte mycket att orda om. En del folk, en sandstrand, några solstolar och ett par parasoll på strandbarens veranda.
Det märkliga i det som utspelade sig var att jag tog mina väninnor och gick in i en grotta där det fanns en massa garderober och en stor köksö! där vi förvarade Kaluha... Vi hällde upp denna kaffesvarta dryck. (Är den svart? Vet inte ens om jag någonsin har druckit Kaluha...) i var sitt dricksglas. Den ena kvinnan såg jag inte ansiktet på men hon var en mycket nära vän (hur visste jag det?) Den andra var Samantha från Sex and the City... Vad i h-e gjorde hon i min dröm? Och vad hade hon att tillföra mig, jag som inte ens tittar på det eländiga programmet?
Nog för att jag många gånger analyserar mina drömmar och faktiskt kommer fram till att: "-Ja, det ligger ett dolt budskap här" men Samantha... Förklara det, den som kan!

4 kommentarer:

Annika sa...

Ah! Jag älskar att analysera och jag KAN bara inte låta bli. Jag kan inten ting om drömtydning så det är bara mina fria fantasier. Det är ju bara drömmaren själv som kan tyda budskapet sägs det.

Den stora grottan kan stå för tomhet (?), garderoberna dina inre "garderober" som kanske just nu öppnar sig lite på glänt och släpper ut en del känslor som du inte har lust att känna. Alla personer i en dröm är en själv har jag hört. Kanske känner du dig lite "suddig" som din vän, för du är ju själv din bästa vän. Samantha (som jag inte vet vem det är) kanske är önskan om lite glamour i vardagen? Har jag glömt något? Jo, köksön är din räddning. Du är tvungen att laga mat och stanna i vardagslunket och den svarta drycken är ju svart för att du är låg.

Hoppas flera skriver sina tolkningar. Jag svamlar som sagt bara :-)
Annika

Maddis sa...

drömmar kan vara märkliga ibland. men dom är riktigt intressanta.

Kram på dig

Lie sa...

Hejsan! Annika skrev att jag skulle gå hit och läsa din dröm, antagligen för att hon vet att jag är intresserad av drömarbete. Så... ursäkta att jag kliver in, men det var Annika som sa...
;-)

Grottan kan symbolisera ditt inre, en livmoder etc. I garderoberna finns antagligen en massa spännande att utforska, men du måste öppna dörrarna för att se det. Den tanke/inställning du har om Kaluha, kan ge en hint om vad drycken står för i drömmen. Varför har du inet druckit den? Och Samantha... hon bejakar ju sig själv och inte minst sin sexualitet, men viktigast i tolkningen är vad DU tycker om rollfiguren Samantha.

Todeloo från Annikas kompis Lie :D

Alfa Tik sa...

Tack tjejer för era tolkningar! Jag tror att ni har hjälpt till att komma sanningen närmare.
Kram på er!