måndag 22 december 2008

Inför julen

Idag är det dan´ före dopparedan´, för oss.
Det är dags att ta in granen och klä den...

Och som vanligt kommer djuren att ligga i soffan och titta på med en lömsk blick och med ett illa dolt flin. Hundar och katter, för tillfället enade. Alla vet hur det kommer att gå... Ändå sker samma ritual varje år...
Julgranen är klädd med ljus, kulor, glitter och polkastänger.
Julklapparna ligger i en imponerande hög under granen.
Så långt är allting gott...

På morgonen efter när jag vaknar är det alltid med samma känsla av skrattblandad gråt.
Vissa paket är upprivna, andra paket ligger i soffan och är tuggade av dregglande käkar.
Granen har ramlat, resten av paketen är blöta av vattnet från julgransfoten.
Det ligger julkulor överallt och av de vackra glittergirlangerna finns bara ett tunt snöre kvar, resten är spritt som konfetti över hela soffan, matbordet, bokhyllan och i stereon. Som kronan på verket har dom delvis tuggat i sig stearinljusen från adventsstaken...

Den här unika situationen på året får mig att ibland tänka:
"-Vad i hela friden hållar jag på med !"
Den julglade kommer att förespråka: Bort med djuren!!!
Den djurglade kommer att förespråka: Bort med julen!!!
Och vilket som kommer att ske i MITT hem är inte svårt att gissa... Sorry, familjen!

3 kommentarer:

*~Miss Attitude~* sa...

HAHAHAHAHHA Vad rolig du är!!
Jösses vilken kalabalik du måste ha den 24 när det ser ut som det gör.. när djuren levt om i ditt hem. =)
Mysigt ändå med lite liv i hemmet.. haha

God jul

anu sa...

jag fick en kommentar för länge sedan att " det måste vara ngt fel på dig eftersom du jobbar jul aftnar och inte pyntar för jul"
suck... i dessa valfrihetens tider borde man få välja själv vad man firar och inte... dessutom om jag är Jude, muslim eller har ngn annan "tro" som inte innefattar firandet av "jesu födelse"... vad visar det om den som kommenterade mitt icke firande..? så jul eller icke.. allt handlar om att ORKA eller INTE...
kram kram..

Alfa Tik sa...

Vad man än gör och hur man väljer att göra det är ens egen ensak.

Om man dessutom går utanför ramen och väljer att göra något för sin egen skull och utan tanke på att tillfredsställa omvärlden med dess instkränkta normer så har man inte gjort annat än att lyckats.

Man (vi, du, jag, alla) SKA leva efter egna tankar och känslor. Det är ATT leva. Och att göra det på sina egna villkor ÄR livskvalitét.