lördag 13 december 2008

Skolbänken igen

Jag har kommit in på de universitetskurser jag sökt till våren. Hundens beteendebiologi som jag läst under hösten fortsätter med del II. Vad jag ser fram mot allra mest är kursen i "Grupprocesser, hantering av konflikter och kränkningar" "Kursen fokuserar hur skilda dysfunktionella mekanismer som konflikter och kränkande behandling kan gestalta sig och bör hanteras inom en pedagogisk kontext. Vidare uppmärksammas hur pedagogen, genom utformandet av ledarskapet, aktivt kan påverka klimat och funktionalitet inom en grupp."
Ska bli hur spännande som helst!

Höstens kurs i Ledarskap gav massor av insikt både på individ- och gruppnivå, hur jag ser på andra och hur jag ser på mig själv. Och inte minst hur ANDRA ser på mig (inte alltid så smickrande).

Kurslitteraturen är som följer (endast titlar):
Kommunikation och konflikthantering,
Vuxenmobbning i människovårdande yrken.
Professionell vägledning: med samtal som redskap.
Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap.
Hantera konflikter – men hur?

Ett nytt år stundar och redan nu är det dags att samla kraft för att hålla hela vägen fram till sommaren.
familjen, kärleken, djuren, huset, jobbet, skolan och projektet ...

1 kommentar:

anu sa...

intressanta ämnen...
du inspirerar gumman..