fredag 23 januari 2009

Fetknopp och benrangel

Det har brutit ut ett ordkrig bland bloggarna jag följer.
Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte vill läsa allt ni skriver, det räcker med några rader för att förstå att ni inte vill förstå varandra.

Vi har alla olika tolkningar av ord och dess betydelse. Vi har olika bakgrunder, sociala förhållanden och erfarenheter som låter oss tolka olika. Men är inte det bra? Om alla var likformiga både till kropp och själ, vad hade vi att prata om då?

Vad beträffar vikt och kroppsuppfattning kan jag som "expert" på området inflika att DET SPELAR INGEN ROLL HUR MAN SER UT I SPEGELN, DET SITTER I SKALLEN!!!.
Jag har haft ätstörningar till och från i hela mitt liv. Under två perioder i mitt liv har jag haft en kraftigt utvecklad aneroxia som resulterat i undervikt. På vågen och i andras ögon! Själv har jag lidit av min inbillade övervikt och fortsatt svälta mig tills döden började gnugga sina händer av förtjusning.

Idag väger jag 25 kg mer än för 10 år sedan. Jag har gått från storlek 32-34 till en stolt storlek av 44. Och jag är 174 cm lång.
Det har varit en lärorik vandring som resulterade i 5 ord: JAG DUGER SOM JAG ÄR!!!!
Och det är JAG och ingen annan som gör bedömningen. Vissa dagar känner jag mej som ett fläskberg, andra dagar är jag så nöjd med mitt utseende att jag nästan blir odräglig.
Jag kan bara beklaga till alla mina medmänniskor som inte kommit fram till ovanstående unika resultat.
Och jag kan bara beklaga till alla som med beundrande ordalag frågade mig hur jag kunde hålla mig så smärt och fin när jag höll på att dö.
"-Sluta äta för fan, så ska du se att du blir vacker!"

3 kommentarer:

Unknown sa...

Du duger inte som du är!!!

Du är GRYM som du är.. (^_^)

KRAM

*~Miss Attitude~* sa...

Beklagar att du har gått igenom det du gjort. Håller med om att vi själva bestämmer hur vi ser på oss, men ibland kan folk ha svårt för att acceptera att man känner sig fin och kurvig och istället tar illa upp helt utan anledning. Tråkigt att sånt händer, men härligt att dom låter dig känna dig som du vill. =)
Ha en bra dag.

Anna sa...

ja det är det jag också säger. Folk tycker ju olika samma sak. Och jag håller också med dig att det sitter i huvudet på folk hur man ser på sig själv. Och sen är det ju så att bara för att någon tycker att dom ser mulliga, tjocka eller kurviga ut så kanske inte andra gör det.... Tack för en bra blogg.