söndag 29 mars 2009

Vän av ordning

De som känner mig vet att jag värdesätter ordning och reda ( i det begreppet ingår inte städning). Jag kan bli väckt mitt i natten och på liggande fot berätta var den rosa trådrullen ligger. Jag har exakt koll på var äggskivaren befinner sig (undrar om allt det här tar för mycket plats i hjärnan till nackdel för annan kunskap...). Och jag värdesätter punktlighet! Så exakt 20:30 igår kväll larmade min klocka att det var dags att släcka ned belysningen i det världsomspännande projektet Earth hour. Vad jag däremot missade var en sån ohipp händelse som omställning till sommartid.
Alltså sket sig min söndagsmorgon...
Som arbetsdaglig rutin startar jag morgonen med att jag går med hundarna runt fältet. Sen sätter jag mig i bilen och rullar mot jobbet och inväntar klocklaget 05:15 med spänning. Då börjar den helt sanslöst spännande Sverigetävlingen "Sverige". Dock inte i morse. 05:17 är jag sur och vresig och skäller som värsta bannhund i min ensamhet åt SR: "-VAFALLS, ingen Sverigetävlingen "Sverige" idag??? Växlar mellan p3 och p4 och inser att det dessutom är olika program på de 2 kanalerna, vilket inte är normalt, denna arla helgmorgonstund. Då, då infinner sig den helt osannolika insikten att jag har försovit mig. JAG!!! Jag???
Ringer till radion (inte SR utan jobbets) och talar om att jag är påväg. Om det nu skulle vara till någon tröst så meddelar underbara Kärran att jag inte är ensam om att vara påväg till jobbet i fel tidszon.
Anländer till jobbet efter en lång och djup filosofisk ananlys att det är ok att komma för sent ibland. MEN DET ÄR INTE OK att missa Sverigtävlingen "Sverige". Det sabbade hela min dag!!!

1 kommentar:

Unknown sa...

Visst vare mysigt med lite Earth Hour? :)) Vi hade massvis med levande ljus i den Gladöska stugan som vore det andlig seans nästan!

Visst äre skönt när det skiter sej och man inte är ensam om det? Man får, trots att det skitit sej, vara en i gänget! Härligt!